Millaiset silmälasit sinulla on?

29.8.2024

Viimeksi eilen sain selittää asiakkaalle, mitä tarkoittaa prismakorjaus. Tulin taas miettineeksi ammattisanastoa ja miten esitän asiat asiakkaalle ymmärrettävällä tavalla.

Optiikassa on paljon ammattisanastoa, jota on vaikeaa selvittää asiakkaalle, kuten vaikka digitaalinen hionta ja nano-optiikka silmälasilinsseissä tai onko karsastus sama kuin hajataitteisuus?

Olen tässä miettinyt ammattisanastoa, osaanko selvittää asiakkaalle, mitä tarkoittaa teräväpiirtohionta ja nano-optiikka silmälasilinsseissä tai onko karsastus sama kuin hajataitteisuus? Miksi linsseihin on hyvä laittaa sinisen valon suodatin ja onko siitä terveydellistä hyötyä? Tai mitä hyötyä on polarisaatiosta aurinkolaseissa? Tai tiedätkö, mitä tarkoittaa silmälasireseptissä o. dex -0,50 cyl -0,75 ax 90 2 pr bas temp, V=1.0 add 2,25?

Tämä kaikki on minulle vähän samaa kuin tietotekniikassa IP-osoite, URL tai kardaaniakseli, jonka tiedän liittyvän autoihin.

Tässä vain muutama sana, jotka eivät taida sanoa asiakkaalle oikein mitään, vai tiedättekö mitä nuo termit tarkoittavat? Törmään tähän asiaan lähes päivittäin, optikolle ammattisanasto on joka päiväistä kauraa, mutta vaikeampaa onkin selittää asiakkaalle, mitä eroa on milläkin linssillä tai ominaisuudella, onko siitä tai tästä hyötyä jokapäiväisessä käytössä. Valinnanvaraa kun nykyisin on, uusia tuotteita, entistä teknisempiä linssejä lanseerataan koko ajan. Optikon ammatti on ikuista oppimista niin kuin monella muullakin alalla.  Viime aikoina olen kuunnellut webinaareja yhteisnäöstä ja digitaalisten laitteiden aiheuttamista näköongelmista. Onneksi meillä Näköasiantuntijoilla on paljon koulutusta, niin uutta tietoa kuin vanhan kertaustakin.

Onneksi moni näistä asioista on mahdollista näyttää asiakkaalle vaikkapa näöntutkimuksen yhteydessä, kuten millaista näkeminen on hajataitteisuutta korjaavalla linssillä ja millaista se on ilman tai miten karsastuskorjaus vaikuttaa näkemisen mukavuuteen. Samoin kun asiakas tulee liikkeeseen silmälasireseptin kanssa, laitan usein lasit koekehykseen ja näytän, miten hän näkee kauas ja miten lähelle. Monesti saan myös ”suomentaa” silmälasimääräyksen tai sairauskertomuksen asiakkaalle, kun hän ei puoliakaan muista tai ymmärtänyt silmälääkärin vastaanotolla.

Onneksi minulla on aikaa paneutua jokaiseen asiakkaaseen, etenkin niihin joilla on haasteita näkemisen suhteen.

Näkemisiin
Optikko-Minna